auto maximo

Autósportról mindenféle.

Utolsó kommentek

Linkblog

Szerzők

Versenyszínek a pályaautózásban (1960-ig)

2007.09.09. 21:13 | amax | Szólj hozzá!

2004. augusztus 28.
http://www.miata.net/

Gyakran hivatkozunk a Ferrari vagy a Maserati piros színére, a Vanwall, az Aston Martin vagy a Jaguar zöldjére és a Mercedes-Benz fehérjére vagy ezüstjére.

Ezek nem a gyártók által választott tetszőleges színek (kivéve a szigorúan nemzeti, helyi vagy klubversenyeket, ahol bármi lehetett), hanem a versenyzés korai éveiben hozott döntések eredményei. A versenyautók mindig is rajtszámokkal voltak azonosítva, de régen (kétségkívül nacionalista elvektől vezérelve) szükségesnek érezték a további megkülönböztetést. Ezért van az, hogy az olasz autók pirosak, az angolok zöldek, míg a németek fehérek (vagy egyenesen ezüst színűek, a festetlen alumíniumkarosszéria alapszíne miatt).

Egy magánzó általában inkább a saját nemzete színére festi autóit, mint a gyártóéra. Az FIA nemzetközi sporszabályzata kimonja: "A nemzetiség alapján történő színezés kötelező, amennyiben a verseny saját szabályzata megkívánja. Ezek a színek mindenkor a versenyző nemzetiségétől függenek." Ezek szerint egy angol versenyző tulajdonában induló Ferrari zöldre lenne festve, mégha az autó maga olasz is.

Így hát hagyománnyá vált, hogy a versenyautókat a versenyző színeire festik, habár legtöbbször ezek csak kisebb eltéréseket mutató variációk. A Mercedes például a csapatukban versenyző, angol Richard Seaman autójának védőrácsát zöld csíkkal futatta körbe. Az agyafúrt németek arra is rájöttek, hogy ezzel megkönnyítik versenyzőjük azonosítását is, amennyiben Seaman és egy másik Mercedes pilóta ugyanabban az időben haladna el a boxoknál.

Mivel ezek a színek még abban az időben lettek kiosztva, amikor az autók teljes karosszériával rendelkeztek, sok nemzet színek kombinációjával bírt: más színű volt az alváz, a karosszéria és gyakran egyéb részek is, úgymint az abroncsfelnik vagy az autó teteje. Ez később problémákhoz vezetett, amikor az áramvonalasítás miatt eltűntek a klasszikus alvázak és egyéb elemek. Ennek következményeként az ilyen elemekre kiadott színek a FIA sportszabályzata szerint a karosszérián kellett, hogy megjelenjenek sávok vagy egyéb díszítés formájában.

Hogy tovább egyszerűsödjön (vagy inkább bonyolódjon) a helyzet, a brit zöldet használták minden Angliából származó autónál is. A Brit Nemzetközösség egyéb államai ezt a zöldet alapszínként használták egyéb, sávokban megjelenő színekkel. Kanada például két 4 inch/hüvelyk széles fehér sávot alkalmazott az autó mindkét oldalán a középvonalon, egymástól 6 inch/hüvelyk távolságban.

A brit "versenyzöld", hogy tisztázzunk néhány részletet, nem a zöld bármilyen árnyalatát jelenti, hanem az ún. Napier-zöldet. Stirling Moss az 1959-es Francia Nagydíjon egy világos tengerzöld BRM-et vezetett. Ez meglehetősen szemben állt azzal, amit általánosan brit "versenyzöldnek" tartottak, de mindazonáltal elfogadható volt.

A versenyautók színeinek mellékhatása is volt. Az Egyesült Államokbeli versenyzők például évekig nem kívántak a zöld bármelyik árnyalatára is festett autóval versenyezni; úgy tartották ugyanis, hogy balszerencsét hoz. Ez a babona később megszűnt, amikor több brit induló is részt vett nemzetközi versenyeken.

Az alábbi listán szereplő színek megfelelnek a Nemzetközi Sportszabályzatban (Code Sportif International) lejegyzetteknek. Az autó rajtszámának színe és annak háttérszíne úgy lett meghatározva, hogy a lehető legkontrasztosabbak legyenek, elengedhetetlen segítséget nyújtva a versenybíróknak és a körszámlálóknak.

ország              színek                     rajtszám
Argentina           kék–sárga–fekete           fehéren piros
Belgium             sárga                      fekete
Brazília            fakó sárga–zöld            fekete
Bulgária            zöld–fehér                 piros
Chile               piros–kék–fehér            fehéren kék–piros vagy piros
Csehszlovákia       fehér–kék és fehér–piros   kék
Dél-Afrikai Közt.   arany–zöld                 fehéren fekete
Egyesült Államok    fehér–fehér–kék            fehéren kék
Egyiptom            fakó lila                  fehéren piros
Finnország          fekete                     fehéren kék
Franciaország       kék                        fehér
Hollandia           narancs                    fehér
Ír szabadállam      zöld–narancs               fehér
Kanada              zöld–fehér sávokkal        fehér
Kuba                sárga–fekete               feketén fehér
Magyarország        fehér és zöld–piros        fekete
Lengyelország       fehér–piros                piros
Luxemburg           gyöngyházszürke            piroson fehér
Mexikó              arany                      feketén fehér
Monacó              fehér–piros                fehéren fekete
Németország         fehér                      piros
Nagy-Britannia      zöld                       fehér
Olaszország         piros                      fehér
Portugália          piros–fehér                fehér
Skócia              zöld                       fehér
Spanyolország       sárga–piros                sárgán fekete vagy piroson fehér
Svédország          kék–sárga–kék sávokkal     fehér
Svájc               fehér–piros                fekete
Thaiföld            fakó kék–sárga             kéken fehér
Venezuela           fehér–zöld                 fekete


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_international_auto_racing_colors

Címkék: magazin

A bejegyzés trackback címe:

https://amax.blog.hu/api/trackback/id/tr97161317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása