auto maximo

Autósportról mindenféle.

Utolsó kommentek

Linkblog

Szerzők

Sauber Motorsport

2007.09.09. 20:46 | amax | Szólj hozzá!

2002. február

Első ránézésre Hinwill kisvárosa, a Zürichi Fennsíkon valószínűleg nem az a hely, ahol az ember azt várná, hogy egy magas szintre fejlesztett, a legújabb technikai eszközökkel felszerelt Formula 1 központot talál. De a külsőség megtévesztő: csak néhány lépésre vagyunk attól a műhelytől, ahol a most 58 éves Peter Sauber 1970-ben útjára indította társaságát; most pedig azokat a high-tech autókat, amelyek '93 óta versenyeznek a Formula 1 Világbajnokság futamain.

A magas szintű technológiák és a motorversenyzés terén mutatott versenytűrésük mindig is elbűvölték Peter Saubert. Míg akkoriban a jelenlegi versenytársak közül csak hárman voltak aktívak a Formula 1 világában, Peter Sauber meglehetősen szerényen indult neki az autóversenyzésnek a legendás VW Bogár egy sportosított változatával.

Hamarosan Peter Sauber előre lépett a VW-ről, kétüléses nyitott sportautókat gyártott, kezdve a Sauber C1-essel, ami még a szülei házának alagsorában épült. Az autó nevét a tervező felesége keresztnevének kezdőbetűjéből (Christiane) vette. Mind a mai napig minden Sauber konstrukció nevében hordozza a C betűt. Az idei évadban az autók már a C21 nevet kapták. A C10-es név sohasem lett kiosztva a német kiejtése miatt, helyette a C291 szerepelt.

Kezdetben Peter Sauber maga versenyzett autóival, de igazából a tervezés volt a hajtóerő. A Sauber C1 megnyerte a sportautók svájci bajnokságát. Peter Sauber hamarosan átadta a kormánykereket más pilótáknak, így neve konstruktőrként vált ismertté Svájcon kívül.

Az első nagy siker a hinwilli versenyautógyár történetében az 1980-as évek végén érkezett el. A Mercedes a Sauberrel tért vissza a motorsport világába. E kapcsolat fénypontjai voltak a 89-es dupla le mans-i győzelmek, valamint a konstruktőrök és a pilóták világbajnoki címe '89-ben és '90-ben a sporautók versenyében. A történelmet építő pilóták között 1990-91-ben ott volt három fiatal tehetség, akik a nagy junior csapatot alkották: Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen és Karl Wendlinger.

Sauber 1993-ban mégis egyedül vetette bele magát a Formula 1-be, mégha igen közelről is figyelték Németországban. 1995-ben a Mercedes-szel való kacsolat rövid ideig feléledt, mielőtt a Sauber a Ford hivatalos munkacsapatává nem vált két évre. Az eltelt idő alatt a csapat 146 nagydíjon (a 2001. év utolsó nagydíjáig) 111 világbajnoki pontot szerzett. A következő pilóták működtek közre mindebben: JJ Lehto, Karl Wendlinger, Heinz-Harald Frentzen, Andrea De Cesaris, Jean-Christophe Boullion, Johnny Herbert, Nicola Larini, Jean Alesi, Pedro Diniz, Mika Salo, Nick Heidfeld és Kimi Räikkönen; csak Gianni Morbidelli és Norberto Fontana voltak azok, akik egyszer sem végeztek a hat között.

A Sauber hinwilli high-tech központjában, több mint 8000 négyzetméteren, 240 szakember dolgozik kizárólag a Formula 1 részére, további 60 ember folytat fejlesztési tevékenységet a versenyágakon túl, utcai autó és motorkerékpár motorokat terveznek. Továbbá, megközelítőleg 50 ember dolgozik a Sauber Petronas versenyautókhoz anyagbeszállító, szomszédos gyárakban.

Az autók tervezéséhez és felépítéséhez a csapat a legfejletteb eszközöket használja: CAD rendszereket és két automata sort a szénszálas részekhez. 1999 nyarán egy hétkaros berendezést telepítettek a karosszériaelemekre ható versenykörülmények szimulálására. 2001 októberében alapkőletétel ünnepséget tartottak a Sauber gyár eddigi legnagyobb projectjének elindítása okán; szélcsatorna építését kezdték el, ami várhatóan 2003 végére készül el.

Kétségtelenül a Red Bull Sauber Petronas csapat volt a FIA 2001. évi F1 Világbajnokságának a meglepetése. A konstruktőri negyedik hely és a pilóták évvégi nyolcadik, illetve tizedik helyezése minden elvárást felülmúlt. Az autók versenyképessége már az első futamon, Melbourne-ben beigazolódott, ahol Nick a negyedik, Kimi a hatodik helyen végzett. A csapat képes volt tartani ezt a ritmust az év utolsó versenyén is októberben, Suzukában. Az 1993-as bemutatkozás óta ez volt a legjobb eredmény a csapat történetében.

Több tényezője is volt a sikernek: a C20-asról hamar kiderült, hogy milyen takaros autó; meglehetősen könnyebb volt mint az azt megelőző C19-es, így a ballasztot el lehetett osztani az adott pályák követelményeinek megfelelően. Az autó kiegyensúlyozottságának optimalizálási lehetősége eredményezte a kiváló edzésidőket. A C20-ast könnyű volt kezelni, és rendkívül jó aerodinamikai adottságai voltak. Az erős és megbízható Petronas-01A-V-10 motorokkal a technikai hátterük egyike volt a legjobbaknak.

Természetesen a pilóták is nagyban közreműködtek a sikerben, különösen Nick Heidfeld, aki nemcsak a versenyeken mutatott nagyszerű dolgokat, de a tesztek során is építő jellegű hozzáfűzéseket tett. Negyedik volt Ausztráliában, harmadik Brazíliában és hatodik Spanyolországban, Franciaországban, Magyarországon és az Egyesült Államokban. Kimi pontszerző volt élete első F1 futamán Ausztráliában, negyedikként végzett Ausztriában és Kanadában, és ötödikként Nagy Britanniában. A csapat filozófiája - olyan sikerre-éhezett, fiatal pilótákat szerződtetni, akik egymást hajtják előre - időről időre sikert hoz. Nick képességeiről már meggyőződhettek a korábbi teljesítménye alapján. A kimiben rejlő lehetőségeket azonban már nehezebb volt felmérni, mivel a korábbi tapasztalatai a Formula Renault-ra korlátozódtak. A később már megalapozatlannak tartott hitetlenséget elsodorta a sikerek szülte meggyőződés.

Az év elejei eredeti cél a konstruktőri hatodik hely volt. A negyedik hely és a 21 világbajnoki pont messze túlhaladta az elvárásokat. Figyelembe véve a pénzügyi és a személyi hátteret ennél többet nem is lehetett elérni. Mindezek után már elvárás, hogy az idei évadban is hasonlóképpen teljesítsen a csapat. Mindazonáltal igyekeznek megőrízni a pozíciójkat a három legerősebb csapat mögött.

...

Címkék: csapat

A bejegyzés trackback címe:

https://amax.blog.hu/api/trackback/id/tr45161286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása