auto maximo

Autósportról mindenféle.

Utolsó kommentek

Linkblog

Szerzők

Amikor legutóbb próbálkozott egy nő a Formula 1-ben...

2007.09.11. 03:51 | amax | Szólj hozzá!

F1 Racing, 2002/április

Tíz évvel ezelőtt Giovanna Amatinak nem sikerült minősítenie magát a Brazil Nagydíj futamára. A Formula 1 azóta is "Csak uraknak"...

Statisztikák. Hová is lennénk nélkülük? Megmondják nekünk, hány nagydíjon indult egy-egy versenyző, hanyadik helyen végzett, mennyi pontot szerzett, mekkora a mellbősége... Mellbőség? Igen, 1992-ben ez is fontos adat volt – legalábbis a táblázatoknak –, mivel ebben az évben Giovanna Amati a Formula 1 női vonalának erősítésével próbálkozott.

Kemény menet volt mindenesetre. A huszonkilenc éves olasz hölgy az utolsó pillanatban kötött szerződést a Brabham csapattal, amely egyik pénzügyi válságból a másikba esett - már az évad kezdete előtt.

Az év első versenyére, a dél-afrikai Kyalamiba úgy érkezett, hogy még életében nem ült F1-es autóban, pláne nem a korosodó és erőtlen BT60B-ben, amit neki szántak. Még üléspróbára sem volt ideje.

A pályán ugyanazokat a dolgokat kellett eltűrnie a fiúktól, amelyeket már megtapasztalt pályafutása során a Formula 3-ban és a Formula 3000-ben is: féktesztek, kerékütköztetések – ismerjük ezeket a dolgokat.

Az autóversenyzés a férfiasság ünneplése – erő, állóképesség, erőszakosság, hősiesség –, és mindezt most egy nő próbálja megdönteni; a srácok határozottan igyekeztek tehát a vakmerő próbálkozót visszaszorítani a konyhába, ahová tartozik.

Kvalifikáció? Soha nem volt egy szemernyi esélye sem. Kyalami után kiábrándító eredmények következtek Mexikóban és Brazíliában is, ezután Giovanna és a Brabham útjai elváltak: a hölgy a túraautók bajnokságába távozott.

Amati mindmáig az utolsó nő, aki páni riadalmat keltett e macsó sport világában, de nem ő volt az első. Maria-Teresa de Filippis rázta fel először a F1 világát még egészen korán, az ötvenes években - ő indult első nőként világbajnoki futamon, az 1958-as spa-francorchamps-i Belga Nagydíjon.

Honfitársnője, az olasz Lella Lombardi volt a következő, aki felvette a kesztyűt a férfiak ellen. Fél pontot szerzett a baleset miatt félbeszakított 1975-ös, Montjuich Parkban rendezett Spanyol Nagydíjon.

A korábbi brit műlesikló Divina Galicának volt még egy gyenge próbálkozása a Formula 1-ben a hetvenes évek végén, három sikertelen időmérő edzéssel. Majd a dél-afrikai Desiré Wilson személyében megérkezett a legkomolyabb támadás a női nem részéről, a nyolcvanas évek elején.

Wilson lett az első nő, aki Formula 1-es futamot nyert - a brit nemzeti bajnokság brands hatch-i versenyét 1980-ban. A következő évben kvalifikálta magát a hazai, Dél-Afrikai Nagydíjra és hatodikként futott be. Később a kormányzati szervek és a csapatok közötti perpatvar miatt a futamot kivették a világbajnokságból, az ott szerzett pontját pedig a rekordok könyvéből.

De megvannak-e a nőkben azon képességek, mely szükségesek a versenyágban való eredményességhez? Amati meglátása szerint igen, hiszen annak idején csapattársa, Eric van de Poele, vagy a helyére érkezett Damon Hill sem lelte sok örömét a 92-es Brabhamben.

"Ők ugyanúgy képtelenek voltak futamra minősíteni magukat - mondja Giovanna -, de nézd meg az újságokat, mind arról írnak, hogy Giovannának nem sikerült. Ez az egész sport tele van férfiakkal, és meg is akarják maguknak tartani az összes szerepet: versenyzők, úságírók, mindenki."

De vigyázat: a hölgynek fel van vágva a nyelve: "Amikor találkoztam Niki Laudával, adott nekem egy eljegyzési gyűrűt és azt mondta: 'Rendben, most pedig abbahagyod a versenyzést.' Belementem, hogy egy évet kihagyok, és meglátjuk hogyan viselem. Rémes volt. Ráébredtem, hogy egy férfi nem röpíthet olyan érzelmi magasságokba, mint egy versenyautó."

Giovanna, talán ez az igazi ok, amiért a férfiak nem szeretik, ha nők is versenyeznek.

http://www.rallymundial.net/foro/viewtopic.php?t=257

Címkék: magazin

A bejegyzés trackback címe:

https://amax.blog.hu/api/trackback/id/tr36162268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása