auto maximo

Autósportról mindenféle.

Utolsó kommentek

Linkblog

Szerzők

Lotus 56B – A turbinameghajtás rövid F1-es története

2007.09.09. 20:10 | amax | Szólj hozzá!

2006. március 13.
f1technical.net

A Lotus 56B 1971-ben állt rajthoz a Team Lotus színeiben. Az autót Maurice Phillippe és Colin Chapman tervezte és Emerson Fittipaldi, Reine Wisell valamint Dave Walker vezette.

1971-ben mutatták be a Formula 1-ben, de a Lotus 56 Maurice Phillippe vezetésével már 1968-ban szerepelt az Indianapolis 500 versenyen. Colin Chapman meglátta a lehetőséget a hagyományos dugattyús motor helyett alkalmazott forradalmi turbinameghajtásban, de a projektet "hűlni hagyta" két éven át. 1970-ben azonban Chapman kapcsolatba lépett a Pratt & Whitney-vel, hogy készítsenek neki egy, a Formula 1 szabályainak megfelelő turbinamotort.

Az új, turbinahajtásos autó jónéhány tulajdonságban jelentősen eltért a hagyományos meghajtású társaitól. Legfontosabb, hogy a turbina 600LE teljesítményt adott le az akkoriban általános 425LE-vel szemben. Továbbá, a hajtáslánc egyszerűbb volt, mivel az autónak nem volt szüksége sebességváltóra és kuplungra ahhoz, hogy az összes energia a kerekekre jusson. A turbinamotor emelett kisebb és könnyebb is, mint a hagyományos dugattyús változat, ami kevesebb mozgó alkatrészt is jelent.

A turbina-ötlet majdnem elég jónak is bizonyult egy GP-győzelemhez, amikor az eső áztatta zandvoorti aszfaltcsíkon az ausztrál Dave Walker az utolsó sorból rajtolva sorra előzte ellenfeleit. Öt kör alatt a tizedik helyre küzdötte fel magát és gyorsabban körözött mint az élen álló Jacky Ickx és Pedro Rodriguez. Chapman elérhetőnek érezte a győzelmet, de csalódnia kellett, amikor Walker kicsúszott a pályáról és feladta a versenyt.

Az 56B két másik nagydíjon is részt vett – Silverstone-ban (Wisell) meglehetősen rosszul szerepelt, Monzában (Fittipaldi) a nyolcadik helyen végzett. Bár voltak tervek egy kisebb és könnyebb változat megépítésére, a Lotus 56B volt az utolsó turbinahajtásos autó a Formula 1-ben.

Megj.: Bár maga a turbinamotor könnyű volt, a nagy fogyasztás miatt az autó súlyát megnövelte a rengeteg üzemanyag.

további adatok
karosszéria: Lotus alumínium
motor: Pratt & Whitney STN 6/76
erőátvitel: négykerékmeghajtás, sebességváltómű és kuplung nélkül
abroncsok: Firestone
üzemanyag és kenőolaj: Shell

http://club.lotus.fr

Címkék: technika

A bejegyzés trackback címe:

https://amax.blog.hu/api/trackback/id/tr60161241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása